Tips voor een goede nachtrust

Voor de meeste mensen is een goede nachtrust gelukkig vanzelfsprekend. Maar er zijn er ook veel waar het in meer of mindere mate moeizaam gaat. De behoefte aan slaap verschilt sterk per persoon en is bepaald door onze eigen biologische klok. De biologische klok is van groot belang voor het functioneren van ons lichaam. Het principe is bij iedereen hetzelfde, maar ieder mens heeft een eigen ritme.

We kennen twee categorieën:

  • Ochtendmensen: Voelen zich prettig bij vroeg opstaan en ook weer vroeg naar bed te gaan.
  • Avondmensen: Zijn ‘s avonds op hun best, gaan graag laat naar bed en staan dus ook laat op.

Iedereen slaapt wel eens een tijdje wat minder. Toch kunnen we zelf een goede nachtrust bevorderen waarbij wel opgemerkt dient te worden dat hierbij de resultaten per persoon enorm kunnen verschillen.

Bewegen overdag
Wanneer het lichaam overdag veel inspanning heeft verricht zal het eerder verlangen naar rust. Voer regelmatige slaaptijden in. Om je bioritme in balans te houden is het beter om op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Nachten lang op blijven en lang uitslapen verstoren je balans en houden je ‘s avonds uit de slaap. Datzelfde geldt voor bijslapen overdag.

bewegen

Slaaptabletten
Slaapmiddelen zijn zeer verslavend, heel snel kun je al niet meer zonder. Terwijl deze tabletten de oorzaak niet aanpakken. Dan kun je zelf beter een nachtje nadenken over stress of verkeerde leefgewoontes. Wanneer je die verbetert, slaap je weer als een roos.

Let op met wat je eet/drinkt
Laat in de avond eten betekent dat je lichaam nog tot diep in de nacht aan het werk moet om al dat voedsel te verteren. Cafeïne heeft een stimulerende werking op de hersenen en het zit niet alleen in koffie maar ook in frisdranken. Alcohol kan een lekker slaapmutsje zijn maar het afbreken ervan kost energie waaroor je minder diep slaapt.

Ontspan voor het slapen gaan
Blijf niet piekeren in je bed. Ook het denken heeft rust nodig. Probeer het los te laten. Dit kun je voorkomen door een vast slaapritueel in te voeren, zodat je lichaam en geest weten wanneer het bedtijd is. Het luisteren naar (rustige) muziek werkt positief op je gemoedstoestand. Ook het verminderen van externe prikkels zoals tv geven een rustgevend gevoel. Ga bijvoorbeeld lezen. Je ogen worden er moe van, maar bij jezelf komt er rust. Let op dat het boek niet te spannend is. Een massage voor het slapengaan werkt ook zeer ontspannend. Een paar eenvoudige technieken geven al een heel relaxt gevoel.

Zorg voor een goed bed en matras

Wanneer je bedenkt dat je ongeveer een derde van elke dag in je bed doorbrengt, is het toch vanzelfsprekend dat je even de tijd neemt om goed na te denken welk bed en matras het beste bij je past.